تئوری شکل خوب و بد در مجسمه

تاریخ امروز مرداد 8, 1400 16:10
تئوری شکل در مجسمه

تئوری شکل خوب و بد در مجسمه

همانطور که معنی کلمه مجسمه را می دانیم معنی کلمه شکل را نیز درک می کنیم ولی باز هم کمی بیشتر درباره این واژه پر اهمیت صحبت می کنیم . شکل ، به محدوده مادی و هندسی یک جسم اتلاق می شود ، یعنی تمامیت سطح خارجی یک شیء ، شکل آن را می سازد ولی از نگاه وسواسی یک مجسمه ساز این تعریف کافی نیست . چرا که از نظر او شکل معانی گسترده تری دارد بیایید کمی ظریفتر و دقیقتر فرمهای یک مجسمه رو مطالعه کنیم .

یک سوال از خودتون بپرسید ؟

چرا یک شیء توخالی مثل یک جعبه مقوایی و یا یک توپ پلاستیکی و یا یک بادکنک ، حتی اگر ظاهرشان با تکنیک های رنگ آمیزی بسیار طبیعی مثل سنگ یا گوی فلزی را هم داشته باشند سبک و تو خالی درک می شوند و حس ما نسبت به آنها تهی بودن و سبک بودن را درک می کند ؟

و در مقابل چرا وقتی که یک گوی فلزی تو پر را قبل از اینکه به دست بگیریم و وزن آن را تجربه کنیم حس سنگینی و تراکم آن به ما انتقال پیدا می کند ؟

وقتی یک ورق مقوایی را بصورت یک استوانه شکل می دهیم و آن را با یک لوله ریخته گری شده فلزی مقایسه می کنیم حس توخالی یا تو پر بودن و سبکی و سنگینی هردو را درک می کنیم .

پاسخ این سوالات در نوع شکل اجسام است که مجسمه سازان شکلهای فرم یافته در یک مجسمه را با دسته بندی ساده ای از هم تفکیک می کنند.

  • شکل های خوب
  • شکل های بد
  • شکل های اصلی
  • شکلهای بی اساس و تو خالی

شکل های اصلی و خوب ، اساس و پایه هر مجسمه ای را تشکیل می دهند و حتی قبل از اجرای جزییات ، تمامیت موضوع را به نمایش می گذارند .خصوصیت یک شکل خوب را می توانید در اجسام طبیعی اطرفتان و یا در جانداران محیط زندگیتان ملاحظه کنید.

یک نیروی درونی نامرئی که از درون اشکال خوب به بیرون فشار وارد می کند ، مثل سیب رسیده ای که محتویات درونش با فشاری که به پوست آن وارد می کند تازگی و سرزندگی سیب را فریاد می زند حال آنکه یک سیب پلاسیده و چروکیده حس ماندگی و پیری و فرسودگی را به ما القا می کند ودر هر دو حالت روند طبیعی و حقیقت سیب آشکارمی شود ، چه رسیدگی و تازگی و چه پیری وفرسودگی چرا که طبیعی است .

بنابراین با الگو قرار دادن اشکال موجود در طبیعت ونزدیکی هر چه بیشتر به فرم های طبیعی در ساخت یک شکل خوب موفق تر عمل خواهیم کرد .

شکل های بد و بی هویت ، درهم ریخته و ناموزون و بدون آهنگ هستند مثل حجم بی نمک و نامفهومی که پوسته ای رویش کشیده شده و قصد دارد نقش بازی کند ولی هر بیننده ای هویت واقعیش را درک می کند .

بسیاری از مجسمه های باستانی که در موزه ها نگه داری می شوند بر اثر مرور زمان و عوامل مختلف تخریب شده اند ، به عنوان مثال چشم و بینی و اجزاء صورت به کلی نابود شده ولی همچنان زیبایی و اصالت خود را حفظ کرده اند . و غالبا نه بخاطر جنس آثار بلکه بخاطر ارزش هنری خلق شده در موزه ها از آنها نگهداری می شود .

 

خلاصه کلام …

هیچ متد یا روشی برای خلق یک شکل خوب و اصیل که بتوان آن را روی کاغذ پیاده سازی کرد یا بصورت یک فوت کوزه گری به کسی یاد داد وجود ندارد این کار فقط با انجام تمرین و بطور عملی باید تجربه و درک شود تئوری شکل خوب را باید حس کرد و این میسر نیست جز با نگاه به آثار فاخر و ارزشمند و تمرین عملی و خلق احجام مشابه آنها با رویکرد خلاقیت و نوآوری و صد البته نه کپی کاری…

نویسنده : کامبیز محمدی

عضویت در خبرنامه نقش دل

اطلاع از جدیدترین اخبار و تخفیف های فروش با عضویت در خبر نامه نقش دل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در print
نقش برجسته مدرن
مقالات آموزشی
کامبیز محمدی

نقش برجسته مدرن

قبل از اینکه به واژه نقش برجسته مدرن بپردازیم لازم است تا به نقش برجسته های کهن و تاریخی گوشه چشمی بیندازیم .

ادامه مطلب »
تعریف نقش برجسته
وبلاگ
کامبیز محمدی

تعریف نقش برجسته

نقش برجسته به حجمی فرم یافته و زیبا اتلاق می شود که بر روی سطوحی مانند دیوار و انواع پانل ها اجرا می شود.

ادامه مطلب »
آموزش صفر تا صد نقش برجسته
پخش ویدیو
× مشاوره _ واتساپ