ورود

کارگاه هنری نقش دل

طراح و سازنده نقش برجسته ، مجسمه ، مدل و ماکت

آموزش نقش برجسته

آموزش نقش برجسته

 

آموزش نقش برجسته به سبک کارگاه هنری نقش دل چندین خصوصیت بسیار مهم دارد که این روش را از دیگر روش ها  و متریال ها کاملا متمایز می کند.

در سبک ارائه شده کارگاه هنری نقش دل تمامی طرح بصورت یکپارچه اجرا شده و درز انقطاعی وجود نخواهد داشت در عین زیبایی و ظرافت استحکام بسیار بالای این مواد از موارد متمایز کننده است که نیاز به پخت هم ندارد و به فضای کارگاهی هم نیازی نیست .

بنابر این هرکسی با کمترین فضای ممکن (منزل) و بدون نیاز به کوره می تواند به طراحی و ساخت نقش برجسته بپردازد و از این رهگذر کسب درآمد داشته باشد. رنگ پذیری این مواد و اعمال تکنیک های پتینه و رنگ آمیزی نیز یکی دیگر از نکات مثبت این متد می باشد .

امکان اجرا بصورت تابلو و حمل و نصب آن در محل پروژه از دیگر محاسن آن است و در عین حال اجرا بصورت مستقیم نیز روی هر سطحی مثل گچ ، سیمان ، چوب، ام دی اف، فلز، آینه و شیشه هم میسر است (بخاطر قدرت چسبندگی بسیار بالا).

بیشتر عملیات اجرا با دست انجام می شود و در برخی مواقع از ابزار های افزاینده که بسیار ارزان قیمت و در دسترس همگان هست انجام می شود .

در ویدیوی ابتدای این مقاله توضیحات مفصلی راجب سبک طراحی و ساخت نقش برجسته و مواد انحصاری و بی نظیر و مقاوم کارگاه هنری نقش دل تقدیم حضورتون شد که گویای تمام تفاوتهای این سبک از اجرای نقش برجسته با بقیه روش ها میباشد .

بنابراین در زیر به به نحوه اجرای برخی روشها اشاره شده تا تفاوت را احساس و مقایسه بفرمایید .

به طور معمول نقش برجسته با گل رس انجام می شود و قدرت مانور و شکل گیری گل رس بر هیچ کس پوشیده نیست یه ماده فرم پذیر با قابلیت افزایش با ابزارهای افزاینده و همچنین امکان کاستن با ابزارهای کاهنده.

هنرمند در حال برداشتن بخشی از تابلو با ابزار مفتولی کاهنده برای حک کردن حروف زیبای پارسی…

همچنین امکان پرداخت سطح کار با مرطوب کردن با قلمو و ابر و ایجاد تکسچر ها یا بافت های متنوع با ابزار های پانچ که هم بصورت آماده در بازار وجود دارند و هم امکان ساخت آنها با مواد مختلف امکان پذیره که با فشار دادن هر ابزار برجسته ای امکان حک کردن طرح مورد نظر در سطح گل میسر میشود .

بعد از مرحله خشت زنی و پهن کردن گل رس طرح  را روی آن بوسیله تکنیک گرده پردازی یا سوراخ کاری یا بوسیله ترسیم خطوط از روی کاغذ بر روی گل می اندازند و بوسیله ابزار های افزاینده و دست مقادیری از گل رس را به سطح اضافه می کنند و بعد از ایجاد حجم کلی با ابزار های کاهنده فضا هایی را که باید گود رفته شود را می کاهند و در مرحله آخر با ابر یا قلموی خیس سطح کار را پرداخت می کنند .

در مرحله بعد (آموزش نقش برجسته ) باید این نقش ساخته و پرداخته شده را خشک کرد که این کار باید با دقت و به مرور اتفاق بیفتد تا ترک ایجاد نشود دمای محیط و عدم جریان هوا شرایط بسیار مهمی است که باید حتما رعایت شود تا محصول خام نهایی بدون ترک و ایراد برای پخت به کوره انتقال پیدا بکند .

بعد از مرحله پخت خشت های خام گل رس تغییر ماهیت شمیایی داده و قطعات گلی تبدیل به سفال می شوند که بسیار مقاوم هستند و در مرحله بعدی قطعات شماره بندی شده تا در موقعیت صحیح خود روی دیوار بوسیله چسب (چسب کاشی یا چسب های دیگر ) نصب شوند .

بعد از نصب قطعات در برخی مواقع درز بین پازل ها گرفته نمی شود و در بعضی موارد هم شکاف های ایجاد شده بوسیله بتونه های خاص پر می شود و در مرحله آخر با تکنیک های رنگ آمیزی و پتینه کار به اتمام می رسد .

همانطور که ملاحظه می کنید طراحی و اجرای نقش برجسته با گل رس بسیار پر زحمت و زمانبر هست و نیاز به شرایط کارگاهی و بخصوص کوره اجتناب ناپذیر است بنابراین برای هر کسی مقدور نیست که این نوع از اجرای نقش برجسته را پیشه کند .

از انواع دیگر اجرای نقش برجسته باید به گچبری اشاره کنم که گچ ماده اولیه آن است که علی رغم زیبایی آن متاسفانه زمانبر و به لحاظ استحکام کمی ضعیف به نظر می رسد البته در سبک جدیدی از گچبری از پودر درزگیر کناف استفاده می شود که مدت زمان بیشتری در اختیار هنرمند است تا مواد را فرم دهی کند به عبارتی تایم گرفتن و سفت شدن آن حدود یکی دو ساعت است .

برای افزودن این مواد از کاردکهای مختلف کمک گرفته می شود و برای کاستن آن بعد از خشک شدن با ابزار های گچ تراشی (دمبر – بومخوار – قاشقی و ابزار های متنوع دیگر ) انجام می شود .

ست ابزار گچبری
بومخوار

در آینده بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت .

لطفا اگر نظر یا پیشنهاد و یا سوالی دارید در بخش دیدگاه ها مطرح کنید .

کامبیز محمدی

کامبیز محمدی

از دوران کودکی علاقه زیادی به ساخت ماکت و حجم و مجسمه داشتم و تا امروز با عشق درگیرش هستم .

ورود

ورود

ثبت نام

شاخص استحکام

راهنمایی: رمز باید دستکم ۷ حرف باشد. برای قوی‌تر کردن آن، از حروف کوچک و بزرگ انگلیسی، اعداد و نمادهایی مانند ! " ؟ $ % ^ & ) استفاده کنید.

ورود
× مشاوره _ واتساپ