ورود

کارگاه هنری نقش دل

طراح و سازنده نقش برجسته ، مجسمه ، مدل و ماکت

نقش برجسته روی دیوار

نقش برجسته روی دیوار

نقش برجسته روی دیوار از آنجایی که برای ایجاد یک نقش برجسته احتیاج به یک سطح داریم و برجستگی ها باید روی آن بنا شود دیوار و جنس آن بعنوان بیس و زمینه پیش فرض موضوعیت پیدا می‌کند. نکته بعدی که بسیار اهمیت دارد نوع موادی است که برای این کار مناسب باشد تا بدون نیاز به پخت قابلیت اجرا ، خشک شدن و به استحکام بالا رسیدن را دارا باشد .

اجرای مستقیم مواد روی دیوار با گل رس غیر ممکن است چون گل رس خام بعد از خشک شدن بسیار سست است و به راحتی تخریب و پودر می شود ، اجرای گچ هم روی دیوار گچی مقوله‌ای است که مطالبی را قبلاً در ارتباط با آن مطرح کردیم ، پودر درزگیر کناف نیز مشابه همان است با این تفاوت که نسبت به گچ دیرتر می بندد.

نقش برجسته روی دیوار
نمونه ای از اجرای روی دیوار مربوط به همکاران محترم

نحوه ساخت ملات آن به این شکل است که ابتدا داخل یک ظرف خالی مثل یک سطل به اندازه مورد نیاز آب می ریزیم (مثلا سه الی4 لیتر آب بسته به نوع برندی که استفاده می کنید ) سپس به اندازه 5 کیلو گرم پودر درز گیر کناف را آهسته و کم کم اضافه می کنیم.

با این مقدار پودر تقریبا جزیره ای تشکیل می شود و سطح آب را می پوشاند در این مرحله 2 الی 3 دقیقه صبر می کنیم و سپس این ترکیب را به مدت زمان یک الی دو دقیقه هم می زنیم تا به ملات یکدست و همگنی برسیم ، اکنون ملات حاضر است .

برای حجم های خیلی برجسته معمولاً از میخ و سیم مفتول و ورق های رابیتس و توری فلزی برای سطوح بزرگ مثل برگها و گلبرگهای گیاهان استفاده می شود، معمولاً با ابزار نوک تیز (مثل کاردک ، پیچ گوشتی و غیره ) روی سطح گچ دیوار را در نقاطی که قرار است حجمهایی از ملات قرار داده شود خراش داده تا سطح خیلی صاف نباشد و برجستگی ها در نقاط خراشیده شده اصطلاحاً چنگ انداخته ، درگیر شود و استحکام یابد .

کوبیدن میخ روی مواضع ملات گذاری معمول است تا تمهیدی برای استحکام خروجی نهایی باشد سپس به روش افزایشی و با کاردکهای مختلف (سایزها و فرم های مختلف ) و گاهی مواقع با دست حجم های کلی به سطح اضافه می شود و در مرحله بعدی بعد از زمان دادن تقریبی دو تا سه ساعت نقش برجسته سفت می شود که دیگر زمان آن رسیده تا با ابزار های کاهنده گچبری که پیشتر و در مقاله آموزش نقش برجسته به آن اشاره کردیم بخش های اضافه را می تراشیم .

در مرحله آخر هم با سمباده کاری سطح کار را سیقلی و پرداخت می کنیم تا آماده رنگ آمیزی و پتینه گردد.

گالری تصاویرنقش برجسته
اجرای طرح گلادیاتور در استادیوم تاریخی کلوسئوم با ترکیبات بی نظیر کارگاه هنری نقش دل ساخته و پتینه شده

بریم سر اصل مطلب که مربوط به موادی هست که به صورت انحصاری در کارگاه هنری نقش دل برای ساخت نقش برجسته استفاده می کنیم خیلی از دوستان گله مند هستند که چرا نحوه ساخت و درصد ترکیب مواد رو مطرح نمی کنیم و فقط در دوره هامون به آنها پرداختیم خوب باید بگم کارگاه ما با بیش از ۱۵ سال تجربه و آزمون و خطا و تست مواد مختلف و تحقیقات مفصل در طول این مدت به فرمول این خمیر استثنایی دست پیدا کردیم که بهای آن را بارها و بارها پرداخت کردیم .

گالری تصاویرنقش برجسته
طرح تلفیقی مقبره کوروش کبیر و پاسارگاد که با ترکیبات بی نظیر کارگاه هنری نقش دل ساخته و پتینه شده

بنابراین بسیار عادلانه است که علاقمندان و هنرجویان با پرداخت بهای بسیار اندکی صاحب تجربه و تخصص 15 ساله ما می شوند وبا انجام اولین کار حرفه ای و دریافت سفارش قطعا چندین برابر این سرمایه گذاری روی مهارت شخصی خودشان را برداشت خواهند کرد .

این خمیر را به روش افزایشی به سطح کار اضافه می کنیم و شکل و فرمها رو ایجاد می کنیم بعد به جزییات بیشتر می پردازیم و در نهایت با سمباده کاری وارد مرحله پتینه و رنگ آمیزی می شویم.

در پیج اینستاگرام نقش دل آموزشهای ویدیوئی در خصوص نحوه کار کردن با این خمیر و همچنین اجرای چندین نوع پتینه نقش برجسته قرار دادیم که نیازی به توضیحات بیشتر در این مقاله نیست .

کامبیز محمدی

کامبیز محمدی

از دوران کودکی علاقه زیادی به ساخت ماکت و حجم و مجسمه داشتم و تا امروز با عشق درگیرش هستم .

ورود

ورود

ثبت نام

شاخص استحکام

راهنمایی: رمز باید دستکم ۷ حرف باشد. برای قوی‌تر کردن آن، از حروف کوچک و بزرگ انگلیسی، اعداد و نمادهایی مانند ! " ؟ $ % ^ & ) استفاده کنید.

ورود
× مشاوره _ واتساپ