ورود

کارگاه هنری نقش دل

طراح و سازنده نقش برجسته ، مجسمه ، مدل و ماکت

تابلو نقش برجسته

تابلو نقش برجسته

22 آموزش رایگان ویدیویی ساخت نقش برجسته

همانطور که در مقالات گذشته اشاره شد انسان از دیرباز برای ایجاد ارتباط تصویری با همنوعان خود و همچنین ثبت وقایع متوسل به طراحی ، نقاشی و یا ایجاد نقوش برجسته با روش حجاری بر دیوار غارها و بر دل سنگهای صخره ای و کوه ها مبادرت ورزیده که نشان از سبک زندگی و هنر مردمان آن روزگار دارد و طی هزاران سال از گذشت تاریخ خلق این آثار هنری هنوز پا برجا هستند و با اقتدار و زیبایی هرچه تمام تر باعث حیرت عصر تکنولوژی ما می شوند که چطور با ابزار ابتدایی چنین آثار غول پیکر و زیبایی را خلق نموده اند .

در تکنیک حجاری با استفاده از قلم چکش قسمت های فرورفته را از سطح سنگ تراشیده و کم می گردد و با پرداخت و فرم دهی قسمتهای برجسته اختلاف سطح لازم را برای نمایان شدن یک شکل و فرم و طرح ایجاد می کنند و به نوعی تابلو نقش برجسته هایی در برخی آثار باستانی کشور خودمان به چشم می خورد  که بسیار غرورآفرین و چشم نواز است.

وقتی در خرابه های تخت جمشید در سکوت قدم می زنید و مناظر حیرت انگیز و بناهای زیبای ایران باستان را ملاحظه می کنید ناخودآگاه صدای چکش ها و حجاری هنرمندان دیرینه ایران قدیم را با گوش دل می شنوی که یادآور ذوق و همت و تلاش نیاکان هنرمند ماست .

امروزه با الهام از این هنر زیبا و کهن و تلفیق  آن با مهارتهای علمی نوین و همچنین ابزار آلات مدرن این امکان میسر شده تا تابلوهای نقش برجسته در زیباترین فضاهای معماری گنجانده شود و اسباب زیبائی دو چندان بناهای مدرن و سنتی امروزی را فراهم آورد و معماران خوش ذوق و اهل هنر و سازندگان پروژه های ساختمانی را بر آن داشته است تا با به کار گیری این المان دکوراتیو حال و هوای دلنشین تری را برای فضای زندگی و محل کار انسان امروزی فراهم کنند .

طراحی و اجرای تابلو نقش برجسته مستلزم داشتن تخصص کافی و آشنا بودن به برخی مهارتهای هنری و همچنین درک مفاهیمی همچون ،شکل و فرم ،حجم و اندازه ، نور و سایه ، رنگ ، درک تصویر ، درک بعد و عمق تصاویر و همچنین پرسپکتیو و ترکیب بندی (کمپوزیسیون ) است .

در برخی از انواع نقش برجسته مثل سفال بدلیل اینکه قطعات گل رس پس از خشت زدن در ابعاد محدود و شکل دادن بصورت خام قابل استفاده نیست و استحکام لازم را ندارند بنابراین باید به کوره انتقال پیدا کنند و بخاطر محدودیت فضای کوره و عدم ترک خوردن  قطعات می بایست از اندازه ای خاص بزرگتر نباشد و بعد از پروسه خشک شدن  تدریجی که در گرم خانه عموما صورت می گیرد پخت و بعضا لعاب کاری روی خشت پخته شده انجام پذیرد.

 بنا به دلایل ذکر شده در نقش برجسته سفال امکان اجرای مستقیم روی دیوار ممکن نیست و بعد از تولید قطعات  نقش برجسته پخته شده به صورت پازلی قابل نصب می باشد که وجود درز انقطاع بین قطعات از خصوصیات لاینفک این نوع از نقش برجسته می باشد . در تصویر زیر نمونه ای از نقش برجسته سفال را ملاحظه می فرمایید.

تابلو نقش برجسته

نقش برجسته ها به دو سبک کلی تقسیم بندی می شوند :

نقش برجسته هایی که برجستگی المانهای آن بسیار کم و محدود می باشد که به این نوع آلتورلیف اتلاق می شود مانند انواع سکه که درطول تاریخ روی فلزات ضرب شده و یا تابلوهایی که با پیروی از همین سبک ساخته و پرداخته  شده اند .

 نوع دیگر به نقش های گفته می شود که اجزاء آن برجستگی بسیار زیادی دارند حتی در حد یک مجسمه کامل که به سطح چسبیده است و به آن بارلیف گفته می شود که البته سازنده ارتباط مفهومی بین زمینه و برجستگی را لحاظ می کند وگرنه هرکدام معنا و مفهوم خود را خواهد داشت و به این ترتیب از هم گسیختگی مضامین اثر ،در یک نگاه عامیانه نیز مشهود خواهد بود.تصاویر زیر نمونه هایی از انواع کلی ذکر شده است .

طراحی و ساخت نقوش برجسته بارلیف هزینه بر و زمان بر است ولی قاعدتا از زیبایی خاص خود نیز برخوردار است.ولی درعین حال در هر فضایی هم کاربرد ندارد و قابل اجرا نیست  و بخاطر حجم زیاد قطعا از وزن بسیار بالائی هم برخوردار است لذا باید در مکانی مناسب تعبیه گردد و بخوبی مهار شود نقوش برجسته التورلیف نیز زیبائی و طرفداران خاص خود را دارد قابل ذکر است که اجرای حجم و ضخامت کم در برجستگی ها بسیار تکنیکال و ظریف باید صورت بگیرد تا حس ایجاد عمق در نقش برای بیننده قابل درک باشد .

ادامه دارد… 

کامبیز محمدی

کامبیز محمدی

از دوران کودکی علاقه زیادی به ساخت ماکت و حجم و مجسمه داشتم و تا امروز با عشق درگیرش هستم .

ورود

ورود

ثبت نام

شاخص استحکام

راهنمایی: رمز باید دستکم ۷ حرف باشد. برای قوی‌تر کردن آن، از حروف کوچک و بزرگ انگلیسی، اعداد و نمادهایی مانند ! " ؟ $ % ^ & ) استفاده کنید.

ورود
× مشاوره _ واتساپ