ورود

کارگاه هنری نقش دل

طراح و سازنده نقش برجسته ، مجسمه ، مدل و ماکت

انواع نقش برجسته

انواع نقش برجسته

    در ادامه به بررسی اجمالی هر یک از انواع نقش برجسته می پردازیم …

    انواع نقش برجسته

    حجاری

    حجاری یکی از انواع نقش برجسته است و همانطور که در آثار باستانی کهن به جا مانده از اقوام مختلف تاریخ شاهد هستیم بقایای نقوش برجسته حک شده بر دل سنگهای سخت و با شکوه آن دوران نمایان گر اوج هنر انسانهای پیشین است .

    که با ابزارهای ابتدایی مثل فلزات تیز مانند تیشه و چکش و قلم ، اقدام به ساخت چنین نقش برجسته و مجسمه های زیبایی کرده اند و در معماری بناهای خود قطعات بسیار عظیم و سنگینی از سنگها را جابجا کرده و ستونها و دروازه های ورودی کاخ های آن دوران را مزین به هنر خود کرده اند .

    حجاری یا به عبارتی کاستن از بخشی از سنگ که در گذشته با ابزار های ابتدایی انجام می شده نوعی از انواع اجرای نقش برجسته می باشد که به آن حجاری اتلاق می گردد.

    انواع نقش برجسته
    انواع نقش برجسته

    امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و وجود تجهیزات و امکانات بسیار پیشرفته مثل دستگاه های فرز برقی و ابزارهای دقیق حجاری روی سنگ ، چوب و یا هر ماده سخت دیگری بسیار آسان تر شده و هنر مندان با قدرت اجرای بیشتری خالق آثار زیبا تری هستند .

    همچنین با ورود دستگاه های لیزر بسیار دقیق به بازار کار در یکی دو دهه گذشته این امکان با ظرافت و دقت بیشتر نسبت به دستگاه های cnc فراهم است.
    طراحی سه بعدی در نرم افزارهای maya -3dsmax-zbrush و چندین نرم افزار دیگر کار بسیار تخصصی و ارزشمندی است که به نوعی بخصوص در نرم افزار zbrush طراح قادر به ساخت هر شکل و فرمی می باشد از جمله نقش برجسته و مجسمه و بصورت تخصصی ساخت کاراکتر های بسیار پیچیده و جذاب .
    و جالبتر اینکه می توان شخصیت فانتزی و یا هر کاراکتری را در محیط سه بعدی خلق کرد و با دستگاه های پرینتر سه بعدی به آنها هویت واقعی بخشید به صورتی که می توان حجم و فرم را تا کوچکترین اندازه ها حتی تا خلل و فرج میکرونی تکسچر روی لباس مدل طراحی شده به انضمام رنگهای گردینت یا طیف دار را خلق کرد.
    البته قصد ما از تولید این محتوا پرداختن به تکنولوژی روز نیست ما قطعا تمام تلاشمان این است که به هنر دست بپردازیم اما دانستن این مطالب هم خالی از لطف نیست .

    تابلو نقش برجسته

    منبت کاری

    یکی دیگر از انواع نقش برجسته حکاکی یا منبت کاری روی چوب می باشد .
    ماده اصلی در این نوع از نقش برجسته چوب می باشد که باید جنس آن متراکم ،سالم و یکدست باشد .بطور معمول از چوبهایی نظیر گردو ،شمشاد و گلابی و برخی چوبهای جنگلی استفاده می شود. روش کار هم به این شکل
    است که ابتدا طرح را روی چوب پیاده می کنند وبا ابزار های فلزی به نامهای اسکنه و مغار که نوکهای متفاوتی دارند .و برای حکاکی اشکال و فرمهای مختلف استفاده می شوند بخش های فرورفته طرح را حکاکی می کنند.

    در فرصتهای بعدی به بررسی انواع دیگر نقش برجسته خواهیم پرداخت….


    کامبیز محمدی

    کامبیز محمدی

    از دوران کودکی علاقه زیادی به ساخت ماکت و حجم و مجسمه داشتم و تا امروز با عشق درگیرش هستم .

    ورود

    ورود

    ثبت نام

    شاخص استحکام

    راهنمایی: رمز باید دستکم ۷ حرف باشد. برای قوی‌تر کردن آن، از حروف کوچک و بزرگ انگلیسی، اعداد و نمادهایی مانند ! " ؟ $ % ^ & ) استفاده کنید.

    ورود
    × مشاوره _ واتساپ