ورود

کارگاه هنری نقش دل

طراح و سازنده نقش برجسته ، مجسمه ، مدل و ماکت

تعریف نقش برجسته
تعریف نقش برجسته

تعریف نقش برجسته چیست؟

نقش برجسته به حجمی فرم یافته و زیبا اتلاق می شود که بر روی سطوحی مانند دیوار و انواع پانل ها اجرا می شود که از سوی سطح زمینه بسته و مسطح است و از سمت بیرون دارای فرم و برجستگی می باشد. نقش برجسته در صورتی که درمعرض تابش نور قرار بگیرد بسیار زیباتر و چشم نواز تر به نظر خواهد رسید. اصولا این هنر زیبا از تعریف بازی نور و سایه های بوجود آمده از اختلاف سطح ایجاد شده معنا پیدا می کند.

نقوش برجسته گاها از مجسمه هایی نسبتا کامل ساخته شده است که از زمینه کاملا بیرون زده اند و در بیشتر مواقع نقش برجسته ها از بیرون زدگی کمتری برخوردارند و فضای کمتری را اشغال می کنند. حال اینکه کدام زیباتر است و اصولی تر امری است سلیقه ای.البته ناگفته نماند اجرای نقش برجسته به ترتیبی که کمترین ضخامت در آن لحاظ شود و درعین حال ناظر درک بعد،عمق و پرسپکتیو مناسبی از آن داشته باشد و تیره و روشنی نقاط فرورفته و برجسته بخوبی حس شود شاید بتوان گفت هنرمند به وظیفه اش عمل کرده و اثرش تاثیرگذار خواهد بود.

هدف از این کار نمایش فضای سه بعدی در فضایی محدود است به عبارت دیگر نقش برجسته ها چه با برجستگی زیاد و چه با برجستگی کم د هر دو خصلت یک مجسمه تمام گرد را داشته باشد.

در نقش برجسته بایستی صرف نظر از نوع ماده و مصالح و یا روش اجرا همانند یک مجسمه وحدت شکل وجود داشته باشد و عنصر دیگری نیز وجود دارد که به خاطر عدم وجود اصطلاح دیگری آن را کیفیت برجستگی می‌نامیم کیفیت برجستگی زمانی روشن می‌شود که این بحث را در مورد شیوه و روش نشان دادن نقش برجسته گسترش دهیم.

یک اشتباه معمول این است که بعضی از مبتدیان و حتی مجسمه‌ سازان کارآزموده تصور می کنند نقش برجسته همانا مجسمه از وسط نصف شده‌ای است که بر روی سطح چسبانده شده باشد بنابراین آنها یک شکل تمام گردد را بر روی زمینه بدون توجه به ارتباط آن با زمینه به وجود می‌آورند که کاذب بودن آن برای هر کسی روشن است .

یک مجسمه سر که از وسط نصف شده و بر روی زمینه های مسطح قرار گرفته شده باشد فاقد کیفیت نقش برجسته است این نوع کار تنها ، مجسمه ای است که از وسط نصف شده و آن را به روی سطح چسبانده اند سطحی که این شکل بر روی آن چسبانده شده هیچ ارتباطی با کل شکل ندارد و این چیز نه یک نقش برجسته است و نه یک مجسمه تمام و کمال و نه نوع بخصوصی از مجسمه .

نقش ‌برجسته بایستی با این فرض ساخته شود که زمینه بخشی از کل کمپوزیسیون و یا ترکیب بندی است برجستگی هایی که کل واحد را می سازند بایستی آنچنان تنظیم گردند که سایه روشنی رنگ کلی را به وجود بیاورند منظور از سایه روشنی رنگ به درجات مختلف خاکستری هایی است که در اثر برخورد نور با سطوح که شیب های متعدد دارند پدید می آیند .

تعریف نقش برجسته

رنگ آمیزی نقش برجسته

همانطور که درنقوش برجسته تاریخی به چشم می خورد بطور معمول از رنگ آمیزی ساده و در بیشتر مواقع به بافت طبیعی سنگ ،چوب و یا هر ماده تشکیل دهنده آن بسنده شده است. البته با استفاده از تکنیک های پتینه زیبایی دو چندانی را می توان به آن افزود.

تعریف نقش برجسته
تعریف نقش برجسته

نقش برجسته مقبره کوروش کبیر

با استفاده از تکنیکهای پتینه ورنگ آمیزی خاص، نقش برجسته مقبره کوروش کبیر به انضمام ستونهای تخت جمشید و دروازه ملل تلفیق شده تا نمادی از قدرت و عظمت تاریخ ایران باستان در یک قاب کوچک متجلی شود.


کامبیز محمدی

کامبیز محمدی

از دوران کودکی علاقه زیادی به ساخت ماکت و حجم و مجسمه داشتم و تا امروز با عشق درگیرش هستم .

ورود

ورود

ثبت نام

شاخص استحکام

راهنمایی: رمز باید دستکم ۷ حرف باشد. برای قوی‌تر کردن آن، از حروف کوچک و بزرگ انگلیسی، اعداد و نمادهایی مانند ! " ؟ $ % ^ & ) استفاده کنید.

ورود
× مشاوره _ واتساپ